Rabu 5 Maret 2014 ( Pengertian OSI )

Assalamualaikum Wr, Wb

Selamat sore sobat ,ketemu lagi nih sama saya , hari ini saya mulai mengerjakan tugas untuk membuat artikel mengenai apa itu lapisan OSI ,
walaupun masih saya sambil belajar edit edit di photoshop :) ,
lagi dapat mod nih kawan, untuk mengerjakan artike ini saya tidak langsung mengetiknya dalam word tapi saya mencari dahulu referensi referensi dari berbagai sumber di media social dan juga mbah google walaupun secara garis besar sendiri saya sudah diberi pelajarannya waktu di sekolah dahulu ,


Model OSI sendiri adalah satu model bagi singkatan nama (Bahasa Inggeris:Open Systems Interconnection Reference Model) ialah penerangan berlapis abstrak untuk reka bentuk komunikasi dan protokol rangkaian komputer, yang dibangunkan sebagai sebahagian dari inisiatif Open Systems Interconnection. Ia juga dipanggil model tujuh lapis OSI.


Lapisan OSI sendiri terdiri dari 7 lapisan, secara garis besar adalah sebagai berikut
LapisanNama LapisanFungsiProtokol
7Aplikasi (Application)Menyediakan pelayan yang menyokong aplikasi pengguna.Transaksi Fail (File Transfer), email, akses ke
pangkalan data (database access)
Protokol lapisan aplikasi
6Persembahan/Penyampaian (Presentation)Menterjemahkan, memampatkan (compress), enkripsi data
(data encryption).
ASCII, EBCDIC, MIDI, MPEG, TIFF, JPEG, PICT, Quicktime
5Sesi (Session)Mengkoordinat komunikasi diantara sistemSQL, NETBEUI, RPC, XWindows
4TransportMembolehkan pakej data dihantar tanpa kesilapan dan
tanpa ulangan (without duplicate).
TCP, UDP, SPXProtokol lapisan komunikasi
3NetworkMenentukan laluan penghantaran dan melanjutkan pekej ke
alamat peralatan lain yang berjauhan.
IP, IPX, ARP, RARP, ICMP, RIP, OSFT, BOP
2Data LinkMengatur data binari (0 dan 1) menjadi kumpulan logikal
(logical group).
SUP, PPP, MTUPhysical Topology
1PhysicalPenghantaran data  binari melalui laluan komunikasi10BaseT, 100BaseTX, 1000BaseTX, HSSI, V3.5, X2.1
( diambil dari http://ms.wikipedia.org/wiki/Model_OSI )


nah untuk lebih detailnya akan saya jelas lain waktu sekalin untuk mengerjakan tugas :)
tapi saya harap teman teman sudah ingat dan tahu secara garis besar nya

Wassalamualikum Wr, WB

0 Response to "Rabu 5 Maret 2014 ( Pengertian OSI )"

Post a Comment